Saturday, January 22, 2011

Si Kecil Yang Bernilai

Aku pengumpul setem dan aku OK !
(mcm ayat kontroversi bodoh kat youtube tu kan?)


Since darjah 1 lagi aku dah minat kumpul setem, sampai la niiiii....hobi terbesar dan paling menarik di dunia. So siang tadi aku g Muzium Negara, sebab kat sana sedang berlangsung pameran setem sampai bulan March nanti.


Korang tahu tak ?


1. Perkhidmatan pos diwujudkan di Tanah Melayu pada awal 1800-an.

2. Setem diperkenalkan pada tahun 1840 oleh Sir Rowland Hill dari Britain.

3. Setem pertama untuk Negeri2 Selat diterbitkan pada 1 Disember 1867

4. King George V, Presiden Roosevelt(Amerika), Raja Farook(Mesir), Ratu Elizabeth II, Putera Rainier(Monaco) dan Aqmal Arista(Malaysia) adalah pengumpul setem :)

Dengan bayaran RM3 (apa la sangat kan ) korang boleh kenali dan tau sejarah pasal setem samada dari negara kita atau negara luar dari dulu sampai sekarang.


Setem lama dari Vietnam

Asal usul setem di Filipina





Upin & Ipin pun ada setem sendri.

Beribu-ribu lemon !!! I LIKE !!


Aku abiskan 1 jam duk usha satu persatu, rasa cam nak amik bawak balik je

Aku ada 30 keping setem ni dalam simpanan :)

Alat penimbang bungkusan zaman dulu.

Alat penimbang surat. Zaman dulu surat diorg timbang dulu, then baru kita bayar harga setem ikut berat.

Ni koleksi terbaru yang dilancarkan pada 18 Januari 2011

Peringkat pertama sebelum setem dihasilkan, gambar dilukis terlebih dahulu.

Inilah hasilnya

p/s : Tolong jangan pandang rendah hobi mengumpul setem sebab hobi ni boleh bawa pulangan yang lumayan kepada penggemarnya

Setem temahal kat Malaysia : Nilai terakhir RM 100 00.00

Setem TERMAHAL DI DUNIA : Nilai terakhir USD 2.3 million (1996)
bersamaan RM 5 JUTA ++ !!

8 comments:

aizul marcello said...

satu je nak tanya...pegi ngan sapa?? ngeh3x!

Aqmal Arista said...

g sorang je benjoy.. :(

feeq said...

ooo minat tol ngan setem ek.. sampai sorang pon jadik g..

aqilah mohd ali said...

waa... hehe . mntk satu . nk pos surat . kidding ;)

FaraCuna said...

ingatkn dh xde org mnt kumpul setem bgai ni lg..


huhu..

AkU said...

I was an addict.. those time..

Aqmal Arista said...

Feeq :sorang2 lg feel! hehe

Aqilah : org main sms la skang :)

Fara : uisss...ada...jgn pandang rendah ya..

Aku ke Kau? : then trus kan la :)

Ummy(^_^) said...

Menarik :)